onsdag 9 september 2009

Illamåendet

Vår tjejkompis och barnets mamma är illamående mest hela tiden. Värst säger hon att det är på morgonen. Hon har fått flera tips från vänner och familj över hur hon bäst skall hantera detta. Jag har själv kommit med följande råd:

Tips vid illamående:

  • Ät lite men ofta - ät direkt när du vaknar innan du går upp ur sängen på morgonen
  • Drick vatten varje timme
  • Stressa inte
  • Ingefära och papaya kan minska ditt illamående
  • Undvik stekt mat, fet mat, kryddig mat, kaffe

Tips vid trötthet:
  • Trött på jobbet – gå undan en stund och vila lite.
  • När du kommer hem efter jobbet – lägg dig och vila 20-30 minuter på sängen.

Det som är lite annorlunda från om vi hade varit ett straight par som levde ihop är att vi tre måste vara lite tydligare i hur vi kommunicerar nu med varandra. Ta tid att berätta om hur vi mår, hur vi känner och vad vi tänker på. Jag och min make kan ju lätt känna oss lite utanför under själva graviditeten, den blivande mamman kan ju å sin sida känna sig lite ensam. Det gemensamma för oss tre som vilka andra blivande föräldrar som helst är ju det att det är mycket som är okänt. Speciellt då ingen av oss har barn sedan tidigare. Vi försöker att ses regelbundet, även om våra respektive arbeten tar tid då vi alla arbetar mycket försöker vi att stötta varandra så mycket som det går. Behöver den blivande mamman hjälp med något så försöker vi att ta oss över till henne så snart det går för att hjälpa till.

Att ändå försöka uttrycka sina känslor inför det faktum att jag skall bli pappa tycker jag kan vara svårt. Det är ju inte så att man har direkt kontroll på något och det är lätt att vår roll i förhållande till den blivande mammans kan bli något åsidosatt och kännas lite utanför. Men då gäller det för oss att inse att det är vi alla tre som väntar barn och våra roller under graviditeten är viktig.

I morse innan jobbet så träffade jag en av mina allra bästa kompisar och åt en härlig hotelfrukost nära där vi bor. Med deras underbara lilla tjej, som i lördags blev 3 månader. Min tjejkompis började med att berätta att natten inte hade varit så lätt då lilltjejen knappt velat sova något alls men hon såg oväntat pigg ut ändå tyckte jag. Under den 1,5 timme som vi åt frukost ihop och partade om föräldraskapet var lilletjejen vaken hela tiden och var en riktig glad liten prinsessa. Vem vet vad för härligt som väntar oss framöver, mycket är som sagt okänt.

2 kommentarer:

  1. Om mamma inte blir av med illamåendet, så finns det receptbelagd medicin som kan vara en välsignelse!

    SvaraRadera