torsdag 10 september 2009

Har vi bögar det bättre?

I våras så läste jag en artikel i Metro med rubriken "Om man ändå vore gay", där journalisten Marcus Dunberg skrev om hur enkelt livet skulle vara för oss bögar. Att han i hemlighet har avundats sin homosexuelle killkompis. Marcus skrev att han tror att vi bögar skulle ha det bättre. Anledningen skulle vara den att många av oss inte har några barn – och inte heller tycks vilja ha det. Han tar upp det att hans killkompis och dennes partner skulle ha en mycket komfortabel inkomst, med mycket tid och pengar att investera i det egna välbefinnandet. Tillsammans reser de världen över och sover mellan nymanglade lakan av egyptisk bomull på femstjärniga hotell och mumsar sig igenom menyer på nya spännande krogar. De köper designkläder och möbler, lägger pengar på kultur, konst, böcker och upplevelser. Att det är bildade människor. Marcus skrev att när han kommer hem till dem på besök så vill han bara låsa dörren bakom sig och aldrig lämna deras hem. Det var en kul och intressant artikel.

Jag kände jag att mycket av det som han skrev även kunde passa in på oss. Men också att det var mycket inte stämde. En tanke som jag slogs av var den att: "Tycker verkligen många som är straighta att vi bögar är så annorlunda?". För mig och min make är det så här vi har levt ihop i 5,5. Vi har verligen unnat oss! Vi har rest över hela världen, vi har köpt, renoverat och sålt lägenheter. Vi har utan större svårigheter kunnat skaffa oss en livsstil med valfria kläder, inredning, resor, konst och kultur. Allt detta har varit och är fantastisk. Men detta vet jag även att många av våra straighta väner har gjort både innan och efter att de har skaffat sig barn. Så är verkligen skillnaden så stor? Eller tror många strighta bara det? Så till skillnad från artikeln så känner jag inte alls att vi kommer att missa mycket när vi väl blir föräldrar. Helt klart är ju att en del kommer att bli annorlunda i våra liv. Men jag är säker på att kommer att resa, nu med fokus på Bamseklubben, vi kommer att köpa in barntapeter, leksaker och mycket annat som vi inte har köpt förut. Men att bara för att vi bögar väljer att skaffa barn, så betyder det ju inte att allt i våra liv kommer att förändras helt å hållet. Jag tror i själva verket att det kommer att bli precis som för våra straighta vänner när vi väl blir pappor - livet förändras på ett fantastiskt sätt för oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar