tisdag 15 september 2009

Föräldraledighetslagen

Föräldraledighetslagen ger föräldrar rätt att vara ledig från arbetet. Att denna omfattar de biologiska föräldrarna tror jag att alla vet idag som är mitt uppe i processen att skaffa barn. Men hur kommer det att bli för oss tre? Två gaypappor och en singel mamma!

Vi har pratat mycket om detta, vad som är praktiskt möjligt med tanke på vad vi alla känner och vill göra. Vi vill alla tre vara hemma med barnet. Vilket också är fullt möjligt enligt föräldraledighetslagen. Att vår tjejkompis kommer att vara föräldraledig råder det inga frågetecken runt. Men då endast en av oss två blir juridisk förälder och vårdanshavare på papret, vad gäller då? Efter att vi ha läst vad som gäller i lagen så visar det sig att då jag ock min make är gifta så omfassat även den andre av oss med rätt att också vara föräldralediga. Som jag tolkar det så hade det alltså inte räckt om vi endast hade varit sammanboende utan att man måste var gifta. Vilket vi nu är.

Vi har pratat och planera att vara föräldralediga alla tre i sex månader vardera. Först skall vår tjejkompis - mamman vara föräldraledig, sedan den ena av oss gaypappor och därefter den andre. På så sätt kommer vi alla att få egen tid ihop med vårt gemensamma barn och kunna knuta egna band, att få en vardag tillsammans. Helt klart är ju att de två andra föräldrarna som inte är föräldralediga kommer att finnas med hela tiden för både avlastning och gemensam tid tillsammans. Det här känner vi alla kommer att bli så bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar