torsdag 10 september 2009

10 Toys that made you Gay

Hittade ett ganska kul klipp på youtube idag om "10 leksaker som gjorde dig gay". Alla klippen verkar vara leksaksreklam från 80-talet. Om dessa leksaker sedan var så mycket "gay" kan verkligen diskuteras. Som barn själv på 70-talet kommer jag inte ihåg om jag lekte med några leksaker som gjorde mig speciellt gay. Minns dock att jag fick leka med både bilar och dockor.

Här är länken: http://www.youtube.com/watch?v=8Xqc7uC0hR4

Men frågan är intressant - vilken typ av leksaker kommer vi att köpa? Kan man vara politiskt korrekt när det kommer till att köpa de rätta leksakerna till sitt barn som gaypappa? Å vad innebär det i så fall? Har man som gaypappa ett större ansvar för att lyfta fram "månfald", att balnasera så att det inte blir för mycket "blått" eller "rosa"?

Hur har andra gjort i vår situation. Min inre övertygelse är att barn leker med de leksaker som de tycker är kul, men att man som förälder naturligtvis skall se till att de är så säkra som möjligt. Oavsett om det är bilar eller dockor.

Det vore kul att veta vilka 10-i-topp leksaker som är mest populära i åldern 0-2 år. Var kan man hitta info om detta?

2 kommentarer:

  1. Tvåbarnsmamman säger tvärsäkert: Köksredskap!

    (Stort, stort grattis till föräldraskapet!!!)

    SvaraRadera