lördag 3 oktober 2009

En bra pappa förebild

Vi har den stora turen att ha flera pappor bland våra vänner. Ett tio-tal av våra vänner har de senaste två åren fått sitt första eller andra barn. Det kommer med andra ord finnas många föräldrar runt omkring oss att fråga om råd när vi väl står där med lilla pyret. En person som jag idag vill framhålla lite extra är en kille i Göteborg. Han är en stor förebild för oss båda. Min make arbetade för flera år sedan på samma jobb som han och de blev med tiden goda vänner. Första sommaren när jag och min make var ihop och vi åkte på vår första semester ihop så var han och hans fantastiska flickvän med. Vi trivs mycket i deras sällskap och har kul ihop. I början på förra året så blev de föräldrar till en helt underbar liten flicka. Jag tycker att han är en supercool pappa.

Man brukar ju prata om att barn, flickor och pojkar behöver tydliga förebilder, både manliga och kvinnliga. Detta skriver jag helt under på. Men jag tror även att föräldrar behöver tydliga förbilder, både mamma- och pappaförebilder. Lättast är väl att i första hand se och gå till sina egna föräldrar. Hur tänkte de, hur gjorde de och vilka råd kan man få av dem osv. MEN vad gäller då för alla de som inte har sina föräldrar nära eller i livet då? Alla ser kanske inte heller sina egna föräldrar som några bra föräldraförebilder. Som jag tidigare skrivit så är mina vänner mycket viktiga i mitt liv. Därför så iakttar jag just nu och sedan en tid tillbaka lite extra hur våra manliga vänner är i sin papparoll. Vår vän i Göteborg är ett mycket bra pappaexempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar