måndag 14 december 2009

Gravida vecka 24


Åter stan. Landade sent i går kväll. Väl hemma fann jag ett stort paket + en julblomma på matsalsbordet från våra tjejkomnpis och lilla pyret. Blev såååå glad. I paketet låg Bostadsspelet som vi skall få spela ihop under julledigheten. Kul.
Nu är vi i vecka 24 - det går framåt! Pyrets vikt bör nu ligga på ca. 700 g. Hörseln är också utvecklad, pyret kan alltså höra ljud och röster. Även balansorganet i örat skall nu vara så utvecklat att pyret kan känna vad som är uppochner. Vår tjejkompis har börjat känna av både rörelser och små sparkar i magen då och då. Fast det går även stunder då hon inte känner något speciellt. Mer skall det bli. Men tänk, vi är redan i vecka 24.
Jag tycker att tiden börjar går riktigt fort nu. Kanske kommer det att kännas det lite annorlunda om ett par veckor. Kanske att det också är den tiden på året då det är mycket på gång. Vår tjejkompis mage blir allt större för varje vecka som går. Tänk å den skall det bli minst dubbelt så stor. Så allt blir bara mer och mer verkligt så att säga. För ett par veckor sedan så tyckte jag att det var lättare att förstå rent intellektuellt att jag skall bli pappa, att vi skall bli föräldrar. Svårare har det varit stundtals att fatta känslomässigt. Jag pendlar mellan lycka och nervositet.
Jag också börjat fundera mer och mer på det här med att verligen vara en bra förälder - vad är det? Hur gör man? Kommer det att bli så? Å andra sidan inget "bara" blir. Jag har även funderat en del på hur det har varit för mina egna föräldrar, hur de har gjort, deras val och vad de inte gjort. Jag drömmer också mycket mera nu om en massa olika saker. Det är mycket som händer i huvudet just nu. Nu när vi var i Barca så var det skönt för vi hade också mycket mera tid att vara tillsammans och prata, bara jag ock min make. Han är helt fantastisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar